Najnowsze wiadomości

28 kwietnia 2024 7:49

Ranking pięciu najlepszych aut hybrydowych do miasta



Samochody hybrydowe są idealnym rozwiązaniem w mieście, które jest zatłoczone i ma częste korki. Często są one najbardziej ekonomiczne w takich sytuacjach. Mamy dla Was pięć propozycji na tego typu pojazd.

Na początku samochody hybrydowe były przeznaczone tylko do zatłoczonych miejsc. Twarda hybryda jest najbardziej ekonomiczna w mieście. Często korzysta ze wspomagania elektrycznego.

Top 5 idealnych twardych hybryd do miasta

Zacznijmy od wyjaśnienia modeli, które będziemy Wam przedstawiać. Na rynku jest bardzo mało małych samochodów hybrydowych. Wybór był dla nas trudny, ponieważ postanowiliśmy zaprezentować tylko twarde hybrydy. Czyli hybrydy, które mogą jeździć na prąd i samodzielnie pokonywać określony dystans. Nie mają one potencjału niskiego spalania. Hybrydy miękkie wspomagają układ spalinowy, ale nie są tak ekonomiczne. Możemy również zapomnieć o samochodach hybrydowych typu plug-in. Te modele nie są dostępne w najmniejszych segmentach, takich jak B i wśród crossoverów. Są też bardzo drogie i trzeba gdzieś je ładować. W miastach nie zawsze jest to możliwe. Klasyczne hybrydy są najlepszym wyborem. Ciekawostką jest, że najpopularniejsze modele tego typu w Polsce to japońskie Toyoty. Postanowiliśmy jednak nie ograniczać się do nich i wybrać jeden model (choć występujący pod inną nazwą).

Mazda 2 Hybrid

To właśnie ten model Toyoty jest nim, ale nie jest jedynym. Mazda 2 dostępna jest w Polsce w dwóch wersjach. Mazda 2 dostępna jest w dwóch wersjach: zwykłej benzynowej, którą od lat jest Mazda 2 oraz obecnej hybrydowej. W tym przypadku chodzi o Toyotę Yaris. Zmieniono nazwę, emblematy i kierownicę. Jest to dokładnie ten sam samochód, co jego siostrzana konstrukcja, z wyjątkiem plakietki Toyoty. Jest to również jedyna Mazda nie produkowana w Hiroszimie, ale na miejscu w Europie. Jest też jedynym przedstawicielem, a dokładniej dwoma przedstawicielami, twardych hybryd w segmencie B. A to dlatego, że poza Toyotą i Mazdą wszyscy inni producenci oferują wyłącznie miękkie rozwiązania. Mazda 2 posiada silnik spalinowy 1.5 R3, który produkuje 92 konie mechaniczne oraz silnik elektryczny, który wytwarza 80 koni. Moc obu silników niełatwo zsumować, ponieważ osiągają one swoje maksymalne moce przy różnych prędkościach obrotowych. Maksymalna moc Mazdy 2 wynosi 116 koni mechanicznych, podobnie jak Yarisa. Jest to dość mocny silnik jak na tak małe auto. Mazda 2 prawie nie dostaje zadyszki. Potrafi przyspieszyć od zera do 100 km/h w 9,7 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 175 km/h. Najlepsze w tym wszystkim jest spalanie. Według producenta, średnie (WLTP), na poziomie 3,8-4,0 L/100 km. Spalanie to jest realne, nawet w trasie, bez żadnego nadwyrężania. Hybryda sprawdza się tu doskonale, a samochód często jeździ w całości na napędzie elektrycznym. 

Toyota Corolla Hybrid hatchback

Obecna generacja Corolli jest dostępna od 2019 roku i odniosła ogromny sukces wśród klientów. To najbardziej lubiana kompaktowa hybryda nie tylko w Polsce. Jest dobrze zbudowana, a Toyota stosuje tę technologię od wielu lat (od pierwszej generacji Priusa). Ma duży bagażnik i niezwykle użyteczne wnętrze. Miasto poleca wariant nadwozia typu hatchback. Dostępne są jednak także opcje sedan i kombi. Corolla doczekała się nowego face liftingu, który obejmuje również cyfrowe zegary i komputer pokładowy. Jednak producent nie byłby taki sam, gdyby nie podrasował układu napędowego.  Ta Corolla przed zmianami dysponowała mocą 122 koni mechanicznych. Teraz może się pochwalić 140 końmi. Dzięki temu jest to samochód szybki, ale i bardzo oszczędny. Choć prędkość maksymalna hybrydowej Corolli to najwyżej 180 km/h, to przyspieszenie 9,2 sekundy już robi wrażenie. Według normy WLTP średnie zużycie paliwa hybrydowej Corolli wynosi od 4,6 do 5,1 litra na 100 km. Trzeba też wspomnieć, że to wozidło charakteryzuje się niskim zużyciem paliwa, więc mamy pięć samochodów hybrydowych do miasta. Wyposażenie tego samochodu jest kompleksowe i zadowoli każdego. Samochód posiada również Pakiet Tech, który obejmuje ładowarkę indukcyjną i system wykrywania przeszkód, elektrycznie regulowany lędźwiowy fotel kierowcy, przednie czujniki parkowania, a także podgrzewane przednie fotele. Nie zabrakło również systemu bezkluczykowego dostępu.

samochód hybrydowy toyota

Nissan Juke Hybrid

Nissan potrzebował trochę czasu, aby dodać wersję hybrydową do gamy Juke. Ten crossover jest najmocniejszy, a jego wymiary sprawiają, że wydaje się bardziej jak SUV. Mimo dużego bagażnika i kabiny, samochód jest nadal bardzo kompaktowy, co ułatwia parkowanie i jazdę w gęstych miastach. Juke Hybrid posiada również czterocylindrowy silnik. Podstawowa wersja 1.0 to R3, a łączna moc układu to niebagatelne 143 konie mechaniczne. Tern Juke jest jedynym pojazdem z 4-biegową skrzynią automatyczną, natomiast 1.0 ma do wyboru manualną lub dwusprzęgłową. Prędkość maksymalna nie wynosi rekordowych 166 km/h jak przystało na hybrydę, ale i tak jest wystarczająca. Przyspieszenie do "setki" wynosi niebotyczne 10,1 sekundy (wersje 1.0 są nieco wolniejsze). Należy to pochwalić. Według producenta, takie Jukesy zużywają od 5 do 5,1 litra na 100 km.

Lexus NX

Na ten model trzeba było trochę poczekać, ale było warto. NX drugiej generacji robi to, co do niego należy. To jeden z najlepiej zaprojektowanych SUV-ów. Tylko... oferowane są wersje hybrydowe, co jest normą w przypadku Lexusa. Do wyboru są dwie opcje: hybryda plug-in 350h lub 450h+. Pierwsza z nich może mieć napęd na przód lub na cztery koła. W tym drugim przypadku dodatkowy silnik elektryczny napędza tylną oś. Łączna moc Lexusa 350h niezależnie od obecności lub braku dodatkowego silnika wynosi 244 konie mechaniczne. AWD przyspiesza do "setki" w 8,7 sekundy, natomiast FWD zajmuje to jedną sekundę. Niezależnie od wariantu, prędkość maksymalna jest dokładnie taka sama i wynosi 200 km/h. Zużycie paliwa przez Lexusa NX jest bardzo atrakcyjne. Średnio wersja z napędem na przednie koła zużywa 5,6-5,9 litra na 100 km. Wersja z napędem na cztery koła zużywa od 5,9 do 6,4 litra benzyny. Oba modele wyposażone są w luksusowe elementy wyposażenia. Model 4x4 jest obecnie tańszy i szybciej dostępny niż bazowy model z napędem na przednie koła.

Honda HR-V

Honda jest samochodem typu crossover. Oznacza to, że idealnie nadaje się do jazdy po mieście. Silnik spalinowy hybrydy służy do produkcji energii elektrycznej. Jest to ciekawy fakt. Samochód podczas jazdy zachowuje się jak zwykła hybryda. Działa na prąd i aktywuje silnik spalinowy, gdy potrzebuje więcej mocy lub energii elektrycznej. Nissan stosuje podobne podejście w swoim Qashqai czy X-Trail. Honda oferuje czterocylindrowy silnik i silnik elektryczny, które razem wytwarzają 131 koni mechanicznych. Według Hondy, HRV może rozpędzić się do 170 km/h, a przyspieszenie do 100 km/h zajmuje mu 10,6 sekundy. Według WLTP średnie spalanie wynosi 5,4 litra na 100 km.

Podsumowanie

Jest wiele ciekawych samochodów hybrydowych, które sprawdzą się w jeździe miejskiej. Jednak można je również wyprowadzić poza miasto. Twarde hybrydy nie są zbyt powszechne w najmniejszych segmentach rynku. Jednak im wyżej, tym łatwiej znaleźć tego typu pojazdy. Nasze Top 5 nie obejmuje wszystkich tematów, ale daje pewne rozeznanie. Tutaj możesz wybrać silnik hybrydowy, co pozwoli Ci zobaczyć szerszy zakres opcji dla tego typu pojazdów. Znajdziesz tu również hybrydy plug in, ale mogą one nie być najlepszą opcją dla każdego.

 

Redakcja "Auto Freak"

- autofreak.pl