Jak często należy wymieniać olej w silniku?
27 lut 2023 - Poradnik samochodowy
9 grudnia 2024 10:36
Samochody hybrydowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem. Większość producentów oferuje tego typu pojazdy. Każda hybryda ma swoje wady i zalety. Czy warto kupować tego typu samochody?
Ogólnie rzecz biorąc - z pewnością. Jednak przy wyborze pomiędzy hybrydą plug-in a "tradycyjną" może pojawić się dylemat. Bo w naszym środowisku nie jest łatwo wykorzystać możliwości ładowania samochodu, a także dlatego, że wersja z kablem jest często tańsza w zakupie,
Hybrydy są tak powszechne w dzisiejszym krajobrazie motoryzacyjnym, że trudno sobie wyobrazić świat bez nich. Pierwszy samochód hybrydowy w dużej ilości został wprowadzony na rynek 24 lata temu. Jednak początkowo nie sprzedawał się zbyt dobrze, mimo że miał wiernych fanów. Pojawienie się hybryd miało miejsce dopiero 15 lat temu. Jednak większość producentów oferuje dziś ten typ pojazdu, dzięki wprowadzonym przez wiele krajów ograniczeniom emisji spalin i innym udogodnieniom dla samochodów przyjaznych środowisku. Taki mamy klimat, chciałoby się pomyśleć. Nie ma już odwrotu. Tylko Toyota i Lexus mają "tradycyjne" systemy hybrydowe, co oznacza, że nie mogą się ładować z gniazdka i na energii elektrycznej pokonują tylko kilka kilometrów. Większość pozostałych producentów przestawiła się na wersje plug-in. Miękkie hybrydy (MHEV) to pojazdy spalinowe, które mają dodatkowy silnik elektryczny. Pojazdy te stają się coraz bardziej popularne, aby tymczasowo zwiększyć moment obrotowy układu napędowego i zasilić pokładowy system elektryczny. Każdy typ ma swoje wady i zalety. Hybrydy są obowiązkowym elementem podczas zakupów samochodu.
Zacznijmy od zalet samochodów hybrydowych bez ich rozróżniania. Są one zauważalnie bardziej oszczędne pod względem zużycia paliwa niż porównywalne modele spalinowe. Drugą zaletą jest to, że wytwarzają mniej związków toksycznych niż porównywalne samochody spalinowe. Hybryda jest lepszym wyborem do jazdy po mieście niż jakikolwiek inny samochód. Może jeździć na prąd w korkach (a plugin, jeśli jest wystarczająco duży, może korzystać z prądu przez cały dzień - co najwyżej wiosną i latem). Hybryda oferuje też niesamowicie płynną pracę układu i jest stosunkowo cicha. Samochód odzyskuje też energię podczas hamowania, co oznacza, że wprawni kierowcy będą musieli wymieniać .... klocki czy tarcze hamulcowe rzadziej niż w przypadku zwykłych modeli spalinowych. Po czwarte, hybrydy nie mają takich przywilejów jak wersje czysto elektryczne. Od 2020 roku są objęte preferencyjnymi stawkami akcyzy. Spowodowało to korekty cen u dealerów i mogło zachęcić prywatnych importerów.
Samochody te mają również swoje wady, które należy rozważyć przed podjęciem decyzji o zakupie. Głównym problemem jest to, że hybrydy są droższe od analogowych wersji spalinowych, zwłaszcza jeśli chodzi o modele typu plug-in. Kolejną kwestią jest bagażnik. Ponieważ trzeba gdzieś przechowywać pakiet akumulatorów, przestrzeń ładunkowa w samochodach hybrydowych jest często mniejsza niż w tych bez nich. Plug-iny i hybrydy są cięższe od zwykłych samochodów spalinowych. Mają też niżej położony środek ciężkości i mogą być mniej przewidywalne na zakrętach ze względu na większą masę własną. Wielu kierowców nie chce jeździć samochodem hybrydowym po drogach. Koszt spalania może być wyższy niż w przypadku samochodów o podobnej masie i mocy. Innym problemem jest to, że starsze hybrydy mogą stać się bardzo drogie w eksploatacji, między innymi.
© Copyright autofreak.pl | Wszelkie Prawa Zastrzeżone.