Najnowsze wiadomości

28 kwietnia 2024 3:32

Hyundai Elantra - recenzja



Wyobraź sobie połączenie niskiej ceny i niskobudżetowego samochodu z atrakcyjnym wyglądem zewnętrznym i równie fascynującym wnętrzem. Hyundai Elantra 1.6 MPI123 KM z 6-biegową skrzynią manualną i specyfikacją Executive udowadnia, że jest to możliwe. Na pytanie "Czy w prostocie tkwi siła?" próbowaliśmy odpowiedzieć podczas naszego testu tego samochodu.

Hyundai Elantra - stylizacja

Wygląd zewnętrzny samochodu to mocna strona. Elantra to samochód budżetowy, który wyróżnia się na tle innych. Jego kształt jest dynamiczny, zwarty i niski. Pas przedni stanowi jedną całość, w skład której wchodzą lampy. Reflektory są wąskie, ostro zarysowane i wcinają się w błotniki. Przód auta jest bardzo nisko osadzony, co zwiększa jego agresywność. Jedyne co mnie zaskoczyło to brak świateł przeciwmgielnych. Zamiast nich producent zamontował prawdziwe wloty. Samochód jest zaśmiecony ostrymi liniami. Z boku uwagę zwracają ostro zarysowane nadkola, nisko zawieszony dach oraz mała listwa w słupku C, która udaje wlot. Tył samochodu stanowi spójną całość, podobnie jak przód. Cały tył połączony jest z lampami listwą LED. Z przodu i z tyłu mamy standardowe oświetlenie LED. Zderzak z udawanymi wlotami jest u dołu zaczerniony. Choć kształt nadwozia sugeruje liftbacka, to w rzeczywistości jest to klasyczny sedan. Elantra mierzy 465,0 cm długości, 182,5 cm szerokości i 143,0 cm wysokości. Ma rozstaw osi mierzący 272,0cm. Hyundai udowadnia, że można stworzyć prosty samochód o niesamowitym designie.

hyundai elantra

Hyundai Elantra - wnętrze

Wnętrze Elantry jest równie zaskakujące jak jego stylizacja zewnętrzna. Deska rozdzielcza jest prosta, ale wygląda świetnie. Jest dobrze skonstruowana, a materiały użyte do jej wykończenia są dokładne. Mają przyjemną fakturę, ale w niektórych miejscach są twarde. W topowej wersji przed kierowcą znajduje się 10,5-calowy wyświetlacz. Ma on ładną grafikę, czytelny tekst i istotne informacje dotyczące jazdy. Można go spersonalizować lub ustawić zegary tak, aby pasowały do danego trybu jazdy. Ekran ma przekątną 10,5 cala i tworzy jedną całość z zegarami. Zegary są po lewej stronie, a na arkuszu czarnego plastiku narysowano sztuczny wlot powietrza. Projektantom chyba zabrakło pomysłów na wypełnienie tej pustej przestrzeni. W wersji z zegarami analogowymi znajdziemy zakładkę wykonaną z tworzywa sztucznego.

System infotainment działa tak, jak można się spodziewać w innych modelach Hyundaia. Jest szybki i przejrzysty. Sygnowane przez Bose audio brzmi świetnie, a subwoofer na tylnej półce dodaje niskich tonów. Choć mile widziane są funkcje Android Auto i Apple CarPlay, to wyświetla on tylko połowę ekranu i do działania wymaga kabla USB. Producent włączył do systemu dźwięki natury. Dzięki temu możemy poczuć się jak na plaży, w górach lub tuż przed kominkiem. Ekran jest dotykowy i posiada przycisk włączania silnika, skróty do najważniejszych funkcji oraz pokrętło głośności. Cała deska rozdzielcza podzielona jest linią nawiewów z oświetleniem ambientowym. Cieszy fakt, że tradycyjne pokrętła do ustawiania temperatury i nawiewów zostały zachowane poniżej przycisków skrótów. Nie mogło to być prostsze i bardziej czytelne. Pod nawiewami znajduje się wnęka, w której umieszczono ładowarkę indukcyjną i dwa gniazda USB. Drążek zmiany biegów zamontowany jest nieco wyżej niż kierowca, więc powinien znajdować się idealnie blisko niego. Klucze do kamery cofania i czujników parkowania znajdują się przed drążkiem zmiany biegów.

Kolejnym zabiegiem konstrukcyjnym jest oddzielenie pasażera i kierowcy uchwytem. Uchwyt ten dodatkowo pokazuje, że wnętrze jest zorientowane na kierowcę. Na tunelu środkowym producent umieścił dwa uchwyty na kubki oraz klasyczny hamulec ręczny. Kierowca znajdzie również mały schowek pod spodem oraz podłokietnik, który nie jest regulowany. Klasyczne czteroramienne kierownice mają grube obręcze, na których umieszczono przyciski do obsługi radia, telefonu, tempomatu i systemów bezpieczeństwa. Przycisk wyłączający ESP znajduje się po lewej stronie kierownicy. Istnieje również możliwość wyłączenia go na stałe. System nie aktywuje się automatycznie po przekroczeniu określonej prędkości, jak to może być w przypadku innych producentów.

Na fotelu i kierownicy można regulować wiele ustawień, aby każdy znalazł wygodną pozycję. Fotel kierowcy jest duży i dobrze wyprofilowany. Trzyma kierowcę nawet na zakrętach. Fotel ma odpowiednią długość, a tapicerka jest wygodna i dobrej jakości. Długie podróże nie są męczące i może służyć jako substytut kanapy w domu. Fotel kierowcy może być regulowany elektrycznie i ma podstawową regulację lędźwiową. Fotel pasażera jest obsługiwany ręcznie i nie posiada regulacji wysokości. Ze względu na długi rozstaw osi, tylna kanapa może być dość obszerna. Nawet trzy osoby mogą wygodnie usiąść na tym siedzeniu. Tunel środkowy jest wąski i oferuje dużo miejsca na nogi i kolana. Nisko zawieszony dach utrudnia znalezienie miejsca nad głową. Ciepło zapewniają dwa siedzenia w ławkach na końcach. Pasażerowie mają do dyspozycji podłokietnik i siatki w oparciach foteli. Jest też nawiew powietrza. Jedyne czego brakuje to złącza USB. Boki przednich i tylnych drzwi wykonane są z twardych materiałów. Wykończone są niewielką tapicerką, podobnie jak fotele. Zaskakujące jest to, że tylko jedna z szyb kierowcy posiada funkcję automatycznego otwierania. Jest to klasyczna cecha japońskich samochodów z lat 90-tych. Wnętrze Elantry zostało zaprojektowane tak, aby pokazać, że kierowca ma nad nim kontrolę. Choć pojemność bagażnika jest duża i wynosi 474 litry to ma on ograniczoną przestrzeń ładunkową. Za minus uważamy również słabe wykończenie bagażnika. Zawiasy kufra są osadzone wewnątrz, co czyni go mniej użytecznym. Pod tylną półką znajdują się dwa drążki do ciągnięcia, za pomocą których można złożyć kanapę. Pod wykładziną znalazło się również miejsce na dodatkowe koło zapasowe.

hyundai elantra

Hyundai Elantra - Jazda

Klasyczny silnik to wolnossący, 1,6-litrowy motor o mocy 123 KM i momencie obrotowym 153 Nm. Jednostka ta charakteryzuje się ciekawą konstrukcją. Została wyposażona w pośrednie wtryskiwacze paliwa, ale tylko po dwa wtryskiwacze na tłok. Dzięki temu rozwiązaniu może zapewnić dobre osiągi w całym zakresie obrotów. Choć charakterystyka silnika wydaje się liniowa, to łatwo wcisnąć go w fotel. Według producenta silnik potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 10,6 sekundy i osiągnąć prędkość maksymalną 200 km/h. Te wartości są więcej niż wystarczające. Silnik jest skojarzony z 6-biegową skrzynią manualną. Skrzynia biegów działa dobrze jak na auto budżetowe. Biegi wchodzą w ruch z przyjemnym kliknięciem. Jednak drogi prowadzenia mogłyby być krótsze. Skrzynia biegów została zestrojona pod kątem ekonomii, a 6. bieg to tak naprawdę niedoładowanie.

Spalanie Elantry jest fenomenalne, mimo braku hybrydy czy systemu start/stop. Instalacja LPG może dodatkowo obniżyć koszty eksploatacji. Elantra zużywa w mieście 6,4 l/100 km. Jest to bardzo niskie zużycie i łatwe do utrzymania w czystości. Na bocznych drogach można je zmniejszyć do 4,5 l/100 km, natomiast autostrady wymagają minimum 7,0-7,2 l/100 km. Jednostka napędowa jest wystarczająca do codziennej jazdy. Jednak w przypadku chęci szybszej jazdy może dostać trochę za dużej zadyszki, więc warto rozważyć zmniejszenie prędkości.

Zwarta, cicha i komfortowa natura silnika została dopasowana do zawieszenia. Samochód jest w stanie mknąć po asfaltowych drogach, nawet na odcinkach, a wyboje nie stanowią problemu. To dojrzała konstrukcja, która stawia na tradycyjne rozwiązania. Do prawdziwej radości wystarczyłyby jej mniejsze koła i więcej gumy. Standardowe 17-calowe opony o niskim profilu łatwo mogą zostać uszkodzone przez wyboje i porysowane podczas podjeżdżania pod krawężniki. O dziwo, układ kierowniczy jest bezpośredni i daje dobre wyczucie tego, co dzieje się z samochodem. Nawet w środkowym położeniu kierownica daje minimalne reakcje. Samochód dobrze radzi sobie w zakrętach i wykazuje naturalną podsterowność w trudnych sytuacjach. System ESP jest dobrze skalibrowany i nie wytrąca samochodu z równowagi. Delikatnie hamuje i przywraca go do normy. Hamulce to najsłabszy element całej układanki. Choć są skuteczne, to pedał hamulca jest trudny w użyciu. Ma długi skok i gumową powierzchnię, która utrudnia im rozproszenie siły hamowania. Potrzeba praktyki i wyczucia, by zrozumieć, jak działa. Elantra pokazuje, że nie trzeba skomplikowanej technologii, a wystarczą proste, dobrze dobrane rozwiązania.

Hyundai Elantra - koszty

Nie mamy wyboru i musimy kupić Hyundai Elantra. Oferta obejmuje jeden silnik, dwie skrzynie biegów i trzy poziomy wyposażenia. Podstawowy wariant Modern kosztuje 91 000 zł, natomiast topowa odmiana Executive - 127 000 zł. Wersja podstawowa zawiera 15-calowe stalowe felgi z kołpakami, manualne AC, czujniki parkowania z tyłu oraz elektryczne szyby. Wyposażona jest również w zegar analogowy z wyświetlaczem o przekątnej 4,2 cala oraz radio. Topowa wersja zawiera całe wyposażenie potrzebne do komfortowego podróżowania. Obejmuje 17-calowe felgi aluminiowe, automatyczną dwustrefową klimatyzację, czujniki parkowania z przodu i z tyłu, dostęp bezkluczykowy, kamerę cofania z dynamicznymi liniami wspomagającymi oraz bezkluczykowe wejście, podgrzewane przednie i tylne siedzenia, oświetlenie wnętrza typu ambiente oraz zegary cyfrowe z wyświetlaczem o przekątnej 10,25 cala. Choć wydaje się, że to niewielka oferta, to tak naprawdę niewiele więcej.

Hyundai Elantra - podsumowanie

Hyundai Elantra to prosty, ale atrakcyjny produkt. W tej cenie koreański sedan jest bezkonkurencyjny. Otrzymujemy kompletne auto, które mimo braku nowoczesnych rozwiązań technicznych jest ciche, przestronne i dobrze się prowadzi.

Plusy:

  • + Wygląd
  • + Spalanie
  • + Przestrzeń
  • + Napęd
  • + 5 lat gwarancji bez limitu kilometrów

Wady:

  • - Wygłuszenie
  • - Twarde materiały
  • - Podatność na boczne wiatry
  • - Niezbyt skuteczne hamulce
  • - Zawiasy wnikają do wnętrza bagażnika

 

Redakcja "Auto Freak"

- autofreak.pl